מצבו הרגשי של התינוק / ילד נבחן  ע"י התנהגויותיו.
מאחר ולא ניתן לראות מבנים נפשיים של תינוק התפתחות תינוקות
( גם לא של אדם בוגר), יש צורך לצפות בהתנהגויותיו ולהסיק לגבי מצבו הרגשי.  בבואנו להעריך מצב רגשי של תינוק, אנו מתייחסים תחילה לויסות הרגשי שלו - היכולת של התינוק להרגיע עצמו ולהגיב לסיטואציה בעוצמה מתאימה. כלומר לבכות או לשמוח בעוצמה המתאימה להתרחשות ובפרק זמן מתאים ( שאינו ארוך מידי או קצר מידי).  כמו כן, יש להתייחס להתקשרות התינוק עם המטפל הקרוב ביותר -  היכולת של התינוק ליצור קשרים הדדיים עם המבוגר המטפל בו.

מגיל צעיר מאוד אפשר להבחין במגוון גדול של הבעות רגשיות אצל התינוק. לפעמים הוא נראה שמח ומרוצה ולפעמים כועס או עצוב. בגיל 6-7 חודשים בערך, אפשר גם לראות סימנים של פחד. הרגשות תופסים מקום מרכזי באינטראקציה שבין הילד וסביבתו. מצבו הרגשי של הילד נקלט אצל ההורים ועליהם להגיב בהתאם למסר הרגשי מצד הילד. כידוע, כבר בשלבים מוקדמים מאוד של ההתפתחות רואים הבדלים אופייניים בין התינוקות.

הבדלים אלה מכונים הבדלי טמפרמנט. הבדלים מולדים אלה, באים לידי ביטוי בהבעה הרגשית ובתגובות של הילדים על מגוון גדול מאוד של גירויים. הטמפרמנט מאופיין על פי מספר קטגוריות כמו: רמת פעילות, קצב פעילות, יכולת הסתגלות, התמדה, עוצמה ומצב רוח. מחקרים הראו שניתן לסווג ילדים לשלוש קטגוריות שונות – ילדים נוחים, ילדים קשים וילדים שמסתגלים באיטיות.
נמצא במחקרים, כי כבר בשבועות הראשונים אחרי הלידה אפשר למצוא ביטויים אינדיווידואליים לטמפרמנט של הילד בלא קשר עם צורת הטיפול של ההורים או עם אישיותם.

ה"עצמי" של התינוק מתפתח כך שהוא מבחין כי הוא פועל במציאות ומשפיע עליה. כאשר תינוק לוחץ על כפתור במשחק ומייד "קופצת" בובה, הוא יודע כי התנועה שלו הזיזה בובה. בהמשך, התינוק מבין שהוא עצמו שונה מהאחר וכי יש לו רצונות משל עצמו, שלא תמיד תואמים את רצונות ההורה.  העצמי שואף לצמיחה ע"י שעושה ומשיג דברים בכוחות עצמו.
 
במצב רגשי מאוזן. המצב הרגשי מושפע, כאמור מגורמים רבים הכוללים גורמים מולדים ( כמו טמפרמנט) וגורמים סביבתיים כמו יכולת הסביבה לווסת את תגובות התינוק והיכולת ליצור עם התינוק קשרים הדדיים. יש לספק לתינוק סביבה רגועה ועקבית, ללא שינויים דרסטיים.  מחקרים מצביעים על כך שתינוק בעל ויסות רגשי יהיה פנוי להתעניין יותר בסביבה וללמוד ממנה, כך שהויסות הרגשי הנו בסיס ללמידה טובה יותר.


 
התפתחות הילד | מוטוריקה גסה | מוטוריקה עדינה | יכולת שפתית | יכולת רגשית | יכולת חברתית | מה חדש?