התפתחות תינוקות - יכולת שפתית השפה מתחלקת להבעת השפה (דיבור) והבנת שפה. לשפה יש מספר רב של תפקידים. ילדים מבטאים את רצונותיהם, צרכיהם, רגשותיהם וחוויותיהם באמצעות השפה. כמו כן, מעבירים מידע ומתקשרים עם הזולת. המילים מעוררות מגוון גדול של רעיונות והן תופסות חלק חשוב בפעילות המחשבתית של הילד.

הבנת השפה מתפתחת בהדרגה. כבר בגיל שלושה חודשים לערך, התינוק נרגע כאשר שומע קול דיבור מוכר ובהדרגה מגיב לשינוי בקולות, עד שבגיל 9 חודשים לערך כבר מגיב לקריאה בשמו.

הדיבור הנו הפקת הצלילים. בתחילה, הצלילים כוללים תנועות (א, אי, או...) ולאחר מכן, עיצורים (ב,ד,ג). אברי הפה – הלסת, השפתיים והלשון אחראים על המוטוריקה של ההפקה הטכנית של צלילי הדיבור. סדר הופעת הצלילים הנו מהחלק הקדמי של הפה לחלק האחורי. תחילה מופיעים הצלילים הקדמיים שמוצאם בשפתיים כמו: ב,פ,מ. אח"כ הצלילים הלשוניים שמוצאם במפגש בין קצה הלשון לחיך כמו: ט,ד,נ ואח"כ הצלילים האחוריים שמוצאם בלוע כמו: ק,ג,ר ולבסוף הצלילים השורקים:ש,ס,ז,צ.

לאחר הפקת הצלילים, הילד מתחיל לומר מילים וככל שמצליח לתכנן טוב יותר ולהניע את אברי ההיגוי, הוא אומר את המילים בצורה ברורה יותר, כלומר, ההיגוי מובן יותר. לאחר שהפעוט הרחיב את אוצר המילים שלו וברשותו יותר ויותר מילים, הוא מתחיל לצרף מילים למשפטים. בתחילה אומר משפטים "טלגרפיים" בני שתי מילים ולאחר מכן, משפטים בני שלוש מילים ויותר. תהליך זה מצריך תכנון של ההבעה וארגון המילים למסר בעל רצף של התחלה, אמצע וסוף.

קיימים מגוון קשיים בתחום הבעת השפה כגון: אוצר מילים דל (גם כאשר הסביבה הינה עשירה בגירויים ובמלל), קושי לאתר מילה מתאימה – קשיים בשליפת מילים (גם כאשר הילד מכיר את המילה), אמירה חלקי מילים, שטף דיבור ירוד, קושי לארגן את המילים במשפט לבעלות משמעות הגיונית.

תהליך הבנת השפה מתחיל באוזן השומעת שהינה מעין שליח שקולט את הצלילים מהסביבה ומעביר למוח. במוח מתרחשים תהליכי עיבוד של המסר השמיעתי ולאחר מכן גם תכנון של המסר שרוצים לומר. במוח מתרחש תהליך של הבנת המשמעות של המסר הנקלט. תחילה, הילד קולט רצף של צלילים ולאחר מכן, מעבד את רצף הצלילים למילה בעלת משמעות. לאחר מכן, הילד מרחיב את המשמעויות. לדוג' משאית היא נוסעת, היא סוג של מכונית, שייכת למשפחת כלי תחבורה, שם עצם ועוד...

כאשר ילד מתקשה בהבנת השפה, הוא מתקשה להבין משמעות של מילים ויתקשה להבין רעיונות מופשטים (של דברים שלא מתרחשים כאן ועכשיו), או מורכבים (כאשר הנושא מכיל משתנים רבים).
ילד כזה מצליח להעזר, לעיתים, בהדגמות.

 
התפתחות הילד | מוטוריקה גסה | מוטוריקה עדינה | יכולת שפתית | יכולת רגשית | יכולת חברתית | מה חדש?